Scroll Top
19th Ave New York, NY 95822, USA

Crowdfunding

Crowdfunding

10 GODE RÅD OM CROWDFUNDING

I samarbejde med Dansk Crowdfunding Forening

Crowdfunding er et brugbart værktøj for dig som grøn iværksætter til at indsamle viden, udvide samarbejder og måske vigtigst af alt at få økonomisk kapital til din startup. Men du skal vide, hvad du går ind til. Derfor har DISIE i samarbejde med Dansk Crowdfunding Forening udviklet 10 basale gode råd om crowdfunding, så du kan få de bedste forudsætninger for at opnå succes med din crowdfunding og ikke mindst med din grønne startup.

1 // Lav grundarbejdet og vid, hvad du går ind til!

Vi har lavet en oversigt over de fire overordnede former for crowdfunding, hvor tre af dem er de mest relevante for netop dig i en grøn startup. Sæt tid af til at undersøge, hvad de hver især kan og hvordan de gavner dig bedst muligt i forhold til den hjælp, du søger. 

 

De fire mulige former for crowdfunding er:

  1. Donation, som ikke er så relevant for impact startups.
  2. Reward, som sikrer salg og pengeflow i starten af din virksomheds udvikling, hvilket er noget, de fleste startups kæmper med.
  3. Lending, hvor der er et stort mulighedsrum for grønne startups at få kapital med hjem, da investorer kan få mere ud af, at sætte penge i en lending-platform end i banker.
  4. Equity, som endnu ikke er muligt i DK, men som i høj grad anvendes af andre startups i resten af Europa.
2 // Find den rette crowdfunding platform for dig!

Der er ca. 7500 crowdfunding-platforme i verden. De kan være meget brede i deres fokus eller mere nichepræget i forhold til specifikke fagligheder og brancher. Derfor er det godt givet ud at sætte tid af til grundigt at undersøge, hvad der er særlig relevant for netop din startup. Jo mere specifik din crowdfunding platform er, og jo mere det har fokus på netop dit felt, jo mere specifik rådgivning og sparring kan du også få under jeres samarbejde.

 

Nogle bud på nuværende platforme, der er særligt relevante for grønne startups er:


3 // Crowdfunding projekter kræver meget forberedelse for at opnå succes!

Et crowdfunding projekt består generelt af fire (og op til fem) elementer: 

  1. En tekst om projektet, som bør prioriteres og være gennemarbejdet, da denne fungerer som førstehåndsindtryk for potentielle bidragere til dit projekt. Lad den være ærlig, grundig og personlig og få feedback til teksten hos dit netværk.
  2. En projektvideo på max 2,5 min., som lægger sig op af din tekst om projektet, og præsenterer dig og din motivation for at crowdfunde på en spændende og visuel måde. 
  3. Et budget, som præsenterer de overordnede tal for dit projekt på en simpel måde. Dog skal du være parat til at kunne uddybe tallene, og eventuelt have et udførligt excel-ark i baghånden. Hele budgetteringen skal give dig en meget præcis idé om, hvad målbeløbet for dit crowdfunding projekt skal være. 
  4. En planlægning af projektperioden, hvor du tydeliggør den samlede plan for dit projekt. Mere specifikt hvor lang tid, der ligger forinden selve kampagnen på platformen, og hvor lang tid du ønsker at bruge under kampagnen. 
  5. En rewardtrappe (hvis du anvender rewardcrowdfunding), som er et af de vigtigste elementer i en reward-crowdfunding. En reward er det, du sælger til dit netværk, og det kan tage mange former. Men det mest oplagte er selve dit fysiske produkt, hvis du crowdfunder sådan et. Det kan dog også være en billet til et event, et download, noget synlighed/ en markedsføringsmulighed mm. Vigtigst er det at vide, at dit “produkt” ikke behøver at være det du crowdfunder til. 
 
Derudover er det vigtigt at have en skarp SoMe strategi, hvor du allerede inden start gerne skulle have dine kanaler på plads samt have indhold på dem. Derfra kan du definere for platformen, hvilke kanaler, du anvender samt hvilke kunder, du henvender dig til nu, og hvilke kunder og kanaler, du vil anvende i fremtiden. En markedsføringsplan er hele essensen af selve kampagnen. Her kan du starte med det mest ambitiøse udgangspunkt og skalere ned derfra. 

Der er alt i alt meget at se til på kort tid, når du vælger at crowdfunde. Du skal generelt kunne planlægge, eksekvere og markedsføre dit projekt samt have tiden til at give den en skalle arbejdsmæssigt. Har du ikke evnerne eller tiden til dette, bør du måske genoverveje, om crowdfunding er vejen at gå for netop din start

4 // Prioritér og forbered dit crowd!

Det er alfa og omega at forberede dit crowd! Dit crowd er alle personerne i dit netværk – personligt som fagligt. Har du dit crowd i ryggen, går det som oftest hurtigt med at få funding i hus. Som regel bør dit crowdfunding projekt have 3-6 måneder på bagen før du kontakter en platform.

En måde hvorpå du kan få succes ved at forberede dit crowd, er via de tre FFF’er: Friends, Family, Fools. Er du skarp til at få dine nærmeste til at vise aktivitet på din kampagne i den første uge, skaber du de bedste forudsætninger for det videre forløb, da det er de første uges aktivitet, der afkodes af algoritmen på den platform, som du har valgt, og som bestemmer det videre forløb. I forhold til rewardfunding er de tre FFF’er ansvarlige for 42 % i gennemsnit af den samlede crowdfunding. Det er brugbart at skrive dig bag øret, at det derfor er meget normalt, at der efter de første ugers tid, er inaktivitet i din kampagne.

5 // Uden en kampagne, ingen crowdfunding!

Crowdfundingkampagnen er hele essensen af crowdfundingen, da det er her, at du høster frugterne af dit grundige forarbejde af dit crowd, afprøver strategier for øvrige kundesegmenter og marketing. Læg derfor meget energi i denne, og prøv dig selv og din startup af. Du vil kunne indsamle mange brugbare indsigter til fremtiden på bare seks måneder. Selve kampagnen varer omkring to måneder med aktiv marketing på den valgte platform, og forinden dette ligger tre-fire måneders forberedelse af dit crowd.

6 // Skyd med alt, hvad du har, og lær af dine fejl!

Din markedsføringsstrategi er det, der for alvor får dig og din startup ud over stepperne. Derfor bør du også skyde med alt, hvad du har i de første uger af din kampagne for at se, om din plan rent faktisk holder vand eller om du bør genoverveje dine valg. Her vil platformen ofte være behjælpelig med relevante inputs og spørge ind til elementer som målgruppevalg, geografisk placering, valg af sociale kanaler mm. Sommetider er det meget små ændringer i din markedsføring, der skaber succes frem for fiasko.

7 // Vær bundærlig overfor dig selv, din platform og vigtigst af alt dit crowd!

Går det dårligt, så sig det til dit crowd. Det kan skabe engagement og rygdækning. Sig tak – også selvom det er en fiasko. Du er et menneske, der henvender dig til andre mennesker. 38 % af dit crowd vil højst sandsynligt støtte dig i et nyt crowdfunding-projekt, hvis du har overholdt det, du har lovet og behandlet dem med respekt. I Danmark har vi købeloven, hvilket beskytter forbrugeren meget. Hvis du ikke leverer varen, så kan forbrugeren kræve pengene tilbage, og derfor er der mange grunde til at vise transparens og respekt overfor dit crowd, så de forstår dig og dine valg.

8 // Du kan altid crowdfunde af flere omgange!

Du har ikke kun ét skud i bøssen – du har faktisk alle dem, du har tid og overskud til at føre ud i livet. Derfor er en en crowdfunding aldrig en fiasko, da du først og fremmest altid vil blive klogere på dig selv som iværksætter og på din startup som forretning i processen – men også at du altid kan prøve igen. Du kan vælge at prøve med samme projekt eller vælge et helt nyt. Du kan forsøge dig med samme crowdfunding-tilgang eller vælge en ny. Du kan benytte dig af samme platform som sidst, eller sondere terrænet for en anden, der også giver mening for dig. Den generelle succesrate for at få lov til at crowdfunde er 48 %, hvor resten ikke går igennem hos platformene, så måske skal der også nogle fejlslag til, før du kommer igennem.

9 // Crowdfunding kan også gavne dig på andre parametre end den økonomiske!

Crowdfunding handler grundlæggende om at indsamle økonomiske midler fra sit crowd, men det er også meget mere end det! For eksempel kan du opnå anerkendelse for dit projekt, og få en reel fornemmelse for, om projektet faktisk kan lade sig gøre. Derudover kan du få spredt ordet om din eksistens gennem dit crowd’s delinger på diverse kanaler samt få en mere direkte kontakt med dit crowd, og eventuel indsamle viden og sparring med dit crowd udover også at indsamle økonomiske midler. Derfor kan du potentielt opnå mange forskelligartede gevinster for dit hårde arbejde i din crowdfunding.

10 // Er du i tvivl, så ræk ud!

Der er meget at holde styr på, og derfor er det også forståeligt, hvis det kan virke uoverskueligt at starte en crowdfunding. Men bare rolig! Der er mange, der gerne vil se dig lykkes, og derfor også mange, der gerne vil give dig svar på netop de spørgsmål, du måtte sidde med. Hvis du i god tid rækker ud i økosystemet til eventuelle platforme, øvrige virksomheder og konkollegaer, der har erfaring med crowdfunding eller nogen i dit netværk, som du mener kan hjælpe dig, så bliver du også mere klar og føler dig velforberedt til processen.

“10 gode råd om Crowdfunding” er skabt i samarbejde med Dansk Crowdfunding Forening

logo-dansk-crowdfunding-forening

DISIE GRØNT is supported by Tuborgfondet