Scroll Top
19th Ave New York, NY 95822, USA

Det grønne pitch deck

Det grønne pitch deck

Et pitch deck er en præsentation, som du kan lave i PowerPoint med 10-20 slides eller i Google Slides. Præsentationen skal opsummere de væsentligste budskaber og information om din grønne startup. Du har brug for et pitch deck til at skabe interesse fra grønne impact investorer, samarbejdspartnere eller kunder. Du kan lave flere versioner, både versioner med mere tekst, som kan stå alene uden en mundtlig præsentation og versioner med mindre tekst, som understøtter din mundtlige præsentation. Et pitch deck er mindre underbyggende end en forretningsplan er.

 

3 hurtige afklarende arbejdsspørgsmål til dig, som skal lave et pitch deck: 

  1. Hvad er formålet? 
  2. Hvem er målgruppen? 
  3. Hvilken situation skal du bruge det i forhold til, hvor din startup befinder sig lige nu – hvilken investering søger du for eksempel? 

 

Findes der en enkel guide til det perfekte pitch deck til en grøn startup? Nej, desværre ikke. Dog er der en vis konsensus om flere specifikke emner og områder, som forventes i et pitch deck. Mange af de samme emner vil være obligatoriske og relevante af høre om for en potentiel investor, kunde eller samarbejdspartner. Emnerne er: problem og løsning,  målgruppe og kunder, forretningsmodellen, salgskanaler, markedspotentiale, konkurrenter, strategi, økonomi/budget, oplæg til investor og team. 

 

For at gøre det let for dig har vi i DISIE lavet en skabelon til et pitch deck til grønne startups, hvor du kan se trin-for-trin, hvad du kan vælge at tage med.

Dit-groenne-pitch-deck

Hvordan adskiller et pitch deck til en grøn startup? 

Et pitch deck fra en grøn startup vil adskille sig lidt fra andre pitch decks ved at prioritere at formidle i slides, hvilken grøn impact som er eller vil være et resultat af virksomhedens virke. Det vil ofte være forbedringer indenfor klima og miljø, som måske samtidig forbedrer dine B2C brugers livskvalitet eller forbedre drift eller udvikling hos dine B2B kunder. 

Enten viser du målinger eller et videnskabeligt bevis, eller også er det almindeligt kendt, at de resultater, du genererer, fører til positiv effekt.

Påvirkning kan være svær at måle og specielt, hvis den forekommer ude i fremtiden, og derfor bør du i dette tilfælde måle dine resultater, ikke påvirkningen.

Det kan være målinger af CO2 eller anden dokumentation af forskellen, som din startup driver. 


Målgruppen er bredere

Derudover vil dit slide om målgruppe også være anderledes, da din målgruppe for en grøn startup ofte vil være mere kompleks.

Du vil have 

  • Modtageren – hvem eller hvad oplever den positive forandring (Patient/planet)
  • Den betalende kunde (Hospital, person, gruppe, kommune eller region)
  • Bruger – der bruger produktet til at skabe den positive forandring (Sygeplejersken/dem der ændrer adfærd. Brugeren kan i nogle tilfælde være den samme som den betalende kunde.


Beskriv din virksomheds resultater

For at gøre din startups resultater letforståelige kan du beskrive resultaterne i 3 forskellige niveauer. 

  • Skala – hvor mange 
    • Eksempel: Ud af 7000 husstande vil 2000 opleve en øget besparelse på deres energiregning.  
  • Dybde – hvor meget
    • Eksempel: De 2000 husstande vil opleve en gennemsnitlig besparelse på  40 % på deres energiregning.
  • Varighed – hvor længe 
    • Eksempel: Den positive besparelse anslås at vare i tre år, med en vis effekt forblive længere.


Links til flere værktøjer om et pitch deck: 

DISIE GRØNT is supported by Tuborgfondet

Tuborgfondet-logo-toolbox