Scroll Top
19th Ave New York, NY 95822, USA

Impact management

Impact management

Impact-management-model
 

Forstå hvorfor impact management er vigtigt

En Impact investering betyder en målrettet investering i grønne virksomheder med mål for at skabe en positiv social eller miljømæssig effekt, hvor der samtidig er et økonomisk afkast.

For at få en impact investering som grøn iværksætter, er det en forudsætning at få et overblik over den impact ens startup skaber for på den måde at gøre det muligt at matche en startup med relevante impact investorer. Der skal være en overensstemmelse mellem værdier, resultater og forventninger i mellem en investor og en startup.

For mange investorer er det vigtigste, at investeringen vokser, men vi ser nu en fremgang i at, hvis virksomheden skaber en social, kulturel eller grøn forskel for samfundet, så er det en ligeså vigtig faktor for investoren. De typer af investorer - impact investorer - er næsten vokset med 600% i Norden.*

*Danske Bank

Nøglebegreber til at forstå, hvad din impact består af

For at forstå vejen til virksomhedens impact, kig på modellen op over. Den viser hvordan alle fire punkter i din virksomhed er vigtige, fra roden/Root causes, og til toppen af træet, det impact din virksomhed har. Ved at gennemgå de her fire punkter, vil du få et overblik over din virksomhed og især det impact din virksomhed, produkt/service har. Det vil hjælpe dig videre i søgen efter evt. investorer, og det rigtige match.

Måden man kan måle og illustrere sin impact i sin virksomhed, kunne være at få udarbejdet en miljøvaredeklaration, et klimaregnskab eller en transparent rapport. Dette vil give både et overblik over din virksomheds impact men også hjælpe til at  være transparent overfor både dine modtagere og brugere, samt mulige samarbejdspartnere og investorer.

1 // IMPACT

Impact er indvirkningen og de positive effekter af dit resultat, som markant forbedrer livskvaliteten for dine brugere, dem som bruger dit produkt eller service.

Enten viser man de videnskabelige beviser, eller også er det almen viden, at de resultater du genererer fører til positiv effekt. Det kunne være at plante et træ for hver salg, hvilket i sig selv, giver mening  for klimaet.

Denne effekt kan dog være svær at måle det kan forekomme i fremtiden, og derfor, i dette tilfælde, bør du måle dine resultater, ikke virkningen. 

 

2 // OUTCOME

Outcome, altså en målbare enhed af dit resultat, der viser, at du har forbedret dig eller reduceret et problem. Det kunne være ved måling af hvor meget brug af CO2 din virksomhed bruger. Det er vigtigt at du måler og rapportere på dette, så at dine kunder og brugere kan se hvad for resultater du har. Det er en meget vigtigt og god måde at være transparent på, og giver dig validering.

Dette er hvad din virksomhed kan ”holdes til ansvar” for – det bør være dit hovedfokus. 

 

3 // PROBLEM

Hvad er det problem du løser, hvorfor eksisterer du og hvad er konsekvenserne?

 

4 // ROOT CAUSE

De grundlæggende årsager til dit produkt eller service, er grunden til det problem du løser.

Bemærk – din løsning adresserer muligvis kun nogle af årsagerne, vigtig at være opmærksom på dette.

Noeglebegreber-model

HVEM ER DIN MÅLGRUPPE

Måden hvorpå vi ser vores målgrupper i dag er meget anderledes end førhen. Det er vigtigt at tænke anderledes når man har en grøn virksomhed. For ligesom bundlinjen er delt op i flere, når vi ser på en bæredygtig virksomhed, så vil målgruppen også være delt op.

Det er vigtigt at dele din målgruppe op i tre

  • Dine modtagerer – hvem oplever de positive forandringer fra dit produkt eller service?
  • Dine betalende kunde
  • Dine brugere – den som bruger dit produkt eller service, for at skabe den positive forandring.
The-actual-outcome-generated

Denne model viser hvor dit impact starter, og ved output er selve den gammeldags del om man vil; hvor mange kunder har du haft, antal produkter der er solgt og antal aktive brugere. Derefter kommer selve de outcomes der er genereret af dine aktiviteter og resultater i output, som er vigtige at sætte fokus på som Grøn virksomhed. Den forandring der er outcomes af det resterende!

DISIE GRØNT is supported by Tuborgfondet

Tuborgfondet-logo-toolbox