Scroll Top
19th Ave New York, NY 95822, USA

Pretotypeteknikkerne

Pretotype-teknikkerne

Værktøj lavet i samarbejde med zeal ApS

Fra bogen “Isbjerget & den bæredygtige iværksætter” s. 103-106

Pretotype-teknikkerne

Værktøj lavet i samarbejde med zeal ApS

Fra bogen “Isbjerget & den bæredygtige iværksætter” s. 103-106

Pretotypeteknikkerne

1 // FAKE DOOR

FORMÅL: Realistiske data om potentielle kunder vil købe dit produkt/service.

METODE: Kunderne præsenteres for en købsmulighed, hvor det fremstår som om produktet allerede findes. Typisk i form af en landing page med en købsknap, hvor et klik på knappen enten leder til mulighed for forhåndskøb og/eller tilmelding til nyhedsbrev om produktets tilblivelse.

 Eksempelvis salg af pakkerejser, hvor rejsen forhåndskøbes, men kun oprettes hvis der opnås et bestemt antal tilmeldte.

 

2 // MECHANICAL TURK

FORMÅL: Kunden får en oplevelse af, hvordan et teknisk kompliceret produkt fungerer. Det er produktet eller servicens værdi ift. slutkunden, som afprøves og ikke den tekniske udvikling af produktet.

Metoden er især brugbar hvis dit produkt baseres på kompleks teknologi, hvor (dele af) den kan simuleres af mennesker.

METODE: Teknisk komplicerede dele/ikke udviklet software erstattes af manuelle, menneskelige processer (fx udregninger, som det på sigt er tanken, at en app skal håndtere). (Kan kobles med Fake Door – f.eks. en app hvor brugerne tror, den virker, men hvor det er kun front-end delen der er lavet).

UDBYTTE: Feedback på værdien af dit produkts funktionalitet og mulighed for indsigt i andre fordele/ulemper end de tilsigtede. 

Eksempelvis tale til tekst maskine hos IBM.

 

3 // PINNOCCHIO

FORMÅL: Test brugen af dit produkt. Især egnet, hvor du skal teste dimensionering, og brugerens vedvarende interesse. 

METODE: Byg en “liv-løs” udgave af produktet – en simpel version, som ikke indeholder de endelige funktioner. Kopier størrelsen af det produkt du ønsker at sælge og hav det med dig rundt – eller bed andre have det med sig og registrere, hvordan det fungerer. Eller præsentér en papirudgave af din app og lad brugerne tænke højt om, hvordan de navigerer i appen. 

UDBYTTE: Feedback fra dine brugere på størrelse og vægt, indsigt i utilsigtede ulemper ved brugen af produktet – eller fordele, som bør fremhæves/videreudvikles.

 

4 // MINIMUM VIABLE PRODUCT (MVP)

FORMÅL: Få feedback på basis af et produkt som udelukkende indeholder de mest kritiske funktioner. (Kræver et brugbart – men simpelt – produkt). 

METODE: Byg en udgave af dit produkt med de mest grundlæggende funktioner og få feedback på hvordan disse fungerer, inden du videreudvikler. Eller udbyd den del af din service, som du antager er mest kritisk. 

UDBYTTE: Billig og valid læring om dit produkts kernefunktioner: Har du ramt plet, hvilke udfordringer er der evt., hvad kan du med fordel udvikle som det næste?

 

5 // THE PROVINCIAL

FORMÅL: Indsamle data om din målgruppes umiddelbare reaktion, i lille skala som ikke kræver store investeringer. Kernefunktionaliteterne er på plads, men fokus er kun på en lille del af målgruppen.

METODE: Lav et enkeltstående, lokalt set-up for dine kunder/brugere for at undersøge om dit produkt eller din service kan sælges.

UDBYTTE: Viden om målgruppens reaktion på din dit produkt. Viden om hvilke marketingkanaler, der fungerer (på lokal basis). Mulighed for hurtig fejlhåndtering/kundekontakt, fordi du selv er tæt på.

 

6 // PRETEND-TO-OWN

FORMÅL: Undgå at investere penge i udstyr eller lokaler, før du ved hvad der virker.

UDBYTTE: Viden om målgruppens reaktion på din dit produkt. Viden om hvilke marketingkanaler, der fungerer (på lokal basis). Mulighed for hurtig fejlhåndtering/kundekontakt, fordi du selv er tæt på.

METODE: Lån eller lej udstyr eller lokaler til din idé. Undgå at binde dig til langtidskontrakter. (Lav OLI-tests mens du lejer) UDBYTTE: Viden om hvorvidt du med din forretningsidé er på rette spor/kan tiltrække et tilstrækkeligt antal kunder.

 

7 // RE-LABEL (IMPERSONATOR)

FORMÅL: Indsamle data om udseendet/emballagen passer til din målgruppe, eller hvilke målgrupper forskellige typer af emballage/udseende tiltrækker. 

METODE: Køb et eksisterende produkt, som minder om det, du påtænker at sælge og pak det ind i ny emballage/skift label. 

UDBYTTE: Feedback på udseende/emballage (hvis du tester forskellige muligheder, hvad rækker kunderne så ud efter). (Kan også være en billig måde at visualisere et produkt, som endnu ikke eksisterer).

 

zeal-logo
Et værktøj udviklet af zeal

DISIE GRØNT is supported by Tuborgfondet

Tuborgfondet-logo-toolbox